Skip to main content

Jumaat

Hari jumaat... bersamaan 20 syawal... dah dekat nak hujung2 dah beraya, namun "rumah terbuka" masih rancak berjalan, tadi petang selepas solat jumaat, diadakan jamuan raya di dewan berhampiran tempat tinggal saya, diadakan oleh yang berhormat tempat saya... punyalah ramainya tetamu, maklum cuaca pun cerah terang...
Hidangan air lah yang ramai cari, air pun ada macam2, dari teh tarik, kopi sejuk, sirap... air kosong dalam botol waktu saya sampai dah habis, tinggal botol2  bergelimpangan...dahagalah juga, penat berjalan... kenderaan terpaksa diletak jauh2... kawasan letak yang dekat2 dah penuh...bersenam dalam cuaca yang terik siap berbaju kurung lagi, memang mengujakan... nak berayalah katakan.
Niat di hati nak cari lemang dan ketupat palas, namun ternampak bihun sup serta me kari, makanlah dulu... ambil teh tarik, masa tu ramai kaum adam je yg beratur nak minum teh tarik, kaum hawa kurang minat kot... dengan makanan ditangan, saya dan along mencari tempat untk makan, namun setiap ruangan dah penuh... jadi saya berdua mengambil tempat dipenjuru luar dewan...dah makan, along cakap, mak tunggu sini, biar along ambil makanan.lain..hehe bagus juga, malaslah nak sesak2...seketika kemudian along datang dengan sekeping tose, dua potong mutabak serta segelas polisterin sirap, tak ketinggalan rojak...sepiring kecil...tosenya sedap... tapi mutabak dia hem hem... tak gaya mutabak, warna pun gelap kesan hangit, jamah sikit lah, jangan kempunan... rojak sedap tapi banyak "tauhu"... sirap licin... panaslah katakan...  tiba2 datang sepasang suami isteri membawa dua buah pinggan sarat dengan makanan, macam2 ada, saya ternampak lemang, maka saya pun bertanya, lemang sebelah mana, sebab along tak jumpa pun, agaknya dia terasa terambil terlebih lemang, mereka mempelawa saya, saya pula dengan muka tak malu, menerima sepotong lemang tanpa rendangle... tak kan nak minta juga...seronok tengok pasangan suami isteri tu makan, ayam panggang, sate, daging  kambing bakar... licin... tapi lemang dan ketupat palas, tak habis... banyak sangat ambil hehe.. mana perut nak isi...
Saya dan along tak ambil pun ayam, sate mau pun daging kambing, malaslah nak beratur panjang...tapi satu yang saya lihat dan pandang, orang2 kita terlalu tamak dengan makanan, seolah2 tak makan beberapa hari, semua diambil berganda, padahal bukan habis dimakan pun, semua dibuang begitu saja... sedihkan, kalaulah makanan itu dihantar kesudanke, myamar untuk saudara2 di sana, alangkah bahagianya mereka. namun siapalah saya...
Akhirnya kami berdua pun beredar, hajat nak cari ais kosong, tapi melihat tetamu semakin ramai, kami batalkan sajalah...

Comments

Popular posts from this blog

Kuih Tepung bungkus untuk berbuka

Puasa hari ke tiga.

Alhamdulillah sudah 3 hari umat Islam berpuasa, walau pun cuaca kali ini agak panas dan terik daripada tahun2 sebelum ini, namun diharapkan ianya tak melemahkan semangat dan memudarkan keimanan kita terhadapNYA. Biar apa halangan dan rintangan yang mendatang tetaplah kekal dan kukuh dengan tujuan dan keimanan kita Bagi akak puasa kali ini tiada banyak beza seperti tahun2 sebelumnya, hari ini waktu berbuka puasa hanya akak dan anak yang sulung,  berdua, makanan yang terhidang di atas meja pun tak terasa lazatnya. Yang lebih sedap adalah air, bergelas2 air masuk keperut, sejuk dingin, panas hangat semua ada. Ingin rasanya seperti orang lain, masa berbuka mahu pun bersahur, meriahnya. Namun itu dah ditentukan, takdir akak, tak mewah dengan bilangan ahli kelurga,  tak ada kesalan di situ, cuma sekali sekala terfikir jua.. kenapa orang lain, kenapa jiran2, kenapa bukan aku? aku juga ingin seperti mereka.. Mudah benar mereka menambah ahli keluarga... tapi yalah jalanan hidup antara seorang